PADİŞAHIM ÇOK YAŞA…

Alp Kaan

23-06-2026 12:42

Biat kültürüdür bu.
Padişahın tahta çıkışının tescillendiği merasimde saray çavuşları hep bir ağızdan “padişahım çok yaşa” derler ama bu kadar değildir devamı da vardır:
“Mağrur olma Padişahım, senden büyük Allah var”
Yani…. Biatın yanında kibirlenmemek gerektiği uyarısı da vardır.
Ve ilginçtir, bu uygulama “mağrur olacak kimse kalmadı” gerekçesiyle Vahdettin tarafından kaldırılmıştır.
Türkiye; 2000’ler sonrası bu seremoninin çok gerisinde aslında.
Herkes “padişahım çok yaşa” diyor ama “mağrur olma” diyen yok.
Diyebilen de yok, öyle bir hal aldı manzara.
En tepeden en küçük belediyeye kadar her makam sahibine “padişahım çok yaşa” derseniz sorun olmuyor.
Cumhurbaşkanlığı makamından tutun, bakanlara… Siyasi parti liderlerinden tutun belediye başkanlarına…
Son yıllarda “padişahım çok yaşa” uygulaması özellikle yerel basın açısından da oldukça sıkıntı yaratır hale geldi.
Nasıl THY, Telekom, Halk Bankası, Vakıfbank, Ziraat Bankası gibi kamu kurumları reklam paylarında asla yandaş dışı gazeteleri görmüyorsa belediyelerde de artık bir garip yandaşlık hali ve reklam vermeme, dürüst ve işini yapan gazetecilerin de reklam alamama sorunu(!) doğdu.
Vah ki vah!
Çünkü eskiden böyle bir şey yoktu.
Birincisi günlük bülten gibi tanıtım haberleri BİK aracılığıyla yağmur gibi yerel medyaya akmazdı.
İkincisi yerel muhabir de haber peşinde koşar, haberini kendi yazardı.
Şimdi belediyeler bülten yolluyor. Haber dilinden zaten uzak, baştan başa reklam soslu icraat bültenleri.
Haber diye bunları yayınlayan tabiri caizse reklam pastasından pay alıyor, yayınlamayan veya eleştiren ise avcunu yalıyor.
Oysa…
Bayramda, özel günlerde reklam verilirdi de böyle bültensel reklamlara gark olmazdı bir zamanlar basın.
Ne belediyeler buna tenezzül ederdi ne de basın kendi görevini ihmal ederdi.
Şimdi her şey birbirine karıştığı ve sosyal medya ile sayısız haber sitesi(!) görünümü altında medyatik oluşumların sayısında patlama yaşandığı için bültensel haber reklamlarında da işin tadı kaçtı.
Kim kime dum duma.
Ama bu arada cezalandırılanlar ne yazık ki sayıları gitgide azalan gerçek gazeteciler ve dürüst basın emekçileri oluyor.
Örneğin “Büyükşehir hız kesmiyor” başlığı ile servis edilen bülten hemen hemen tüm gazetelerde yayınlandığında gerçekten bu bir “haber”midir, yoksa advertorial(reklam haber) midir; neyin ne olduğunu herkes bilmiyor mu?..
Peki “büyükşehir hız kesmiyor” başlığı ile gelen bülten, ilgili gazetede yorum haber olarak yer alsa veya yer almasa veya haber diline çevrilerek yayınlansa ücret ödeniyor mu, hayır.
Peki belediyeler başta olmak üzere; bulundukları yerin medya kuruluşları, şecereleri, liyakatları idare tarafından ne kadar tanınıyor, ne kadar biliniyor, kimin nasıl gazetecilik icra ettiği ne kadar nazara alınıyor?..
“Padişahım çok yaşa” demek son yılların kötü alışkanlığı oldu…
Tepeden tırnağa bu alışkanlık virüs gibi yayıldı…
Lakin bu söylemden daha kötü olan başka bir şey var:
Padişah ise koltukta oturan; zaten “çok yaşa” denmesine ihtiyaç duymaz ki.
Bilir, görür, inceler, araştırır, öğrenir.   
En önemlisi “Çok yaşa”ların balon olduğunun ayırdında olur; işine bakar, yapılan eleştirileri nazara alır.
Seremoninin “mağrur olma” kısmını hatırlar.
Ama ne yazık ki; genelde de yerelde de “doğru söyleyeni dokuz köyden kovmak”; “benim trolüm senin trolünü döver” kavgasında daha bir moda olduğu ve sapla saman tümüyle birbirine karıştığı için öncelikle bir “reset” düğmesine basıp fabrika ayarlarına dönmek gerekiyor.
Aksi gidiş “kendin çal kendin oyna”dan başka bir son değil çünkü.

DİĞER YAZILARI ZEKA, MEKA; ÇOK GÜVENMEYİN YAPAYA… 01-01-1970 03:00 “UKOME UKOME DUY SESİMİZİ…” 01-01-1970 03:00 KUŞ BEYİNLİ 01-01-1970 03:00 HELAL SİZE MİLLETVEKİLLERİ 01-01-1970 03:00 ABİDİK GUBİDİK EĞİTİM 01-01-1970 03:00 SİYASETİN “ÇİRKİN” HALİ… 01-01-1970 03:00 AİLE AİLE; BU NASIL AİLE? 01-01-1970 03:00 ASFALT YOK YAMA VERELİM! 01-01-1970 03:00 AKÇAY MİDİLLİ 01-01-1970 03:00 AYNA AYNA SÖYLE BANA 01-01-1970 03:00 “KURUMSAL KİMLİK” SORUNU 01-01-1970 03:00 CADDE VE MEYDANSIZ KENTİN IZDIRAP HALLERİ 01-01-1970 03:00 SANIK EKREM! 01-01-1970 03:00 ELEŞTİRİ DÜŞMANLIK DEĞİLDİR! 01-01-1970 03:00 KELLE KOLTUKTA; VALİLERİN DE BAŞKANLARIN DA… 01-01-1970 03:00 YÜZATMIŞSEKİZ 01-01-1970 03:00 YARGININ SORUNLARINI BİLMEK 01-01-1970 03:00 STATÜ 01-01-1970 03:00 ŞAPKADAN TAVŞAN, AVM’DEN BBB ÇIKARMAK… 01-01-1970 03:00 BAŞKANIN BÜTÜN ADAMLARI 01-01-1970 03:00 TE TE ME 01-01-1970 03:00 AR 01-01-1970 03:00 BİLE BİLE LADES: TAŞIMALI! 01-01-1970 03:00 BİR ŞEYLERLE OYNAMAYI ÇOK SEVİYORUZ! 01-01-1970 03:00 SİYASETİN ALGISAL REKLAMSAL HALLERİ-1 01-01-1970 03:00 İLKE’SİZ SİYASET! 01-01-1970 03:00 BÜYÜRKEN KÜÇÜLENLER 01-01-1970 03:00 NARDUGAN’I BİLMEZSEN YENİ YILI HIRİSTİYAN BAYRAMI SANIRSIN 01-01-1970 03:00 UYUŞMA 01-01-1970 03:00 İSTANBUL’U DİNLİYORUM GÖZLERİM KAPALI 01-01-1970 03:00 KUŞ 01-01-1970 03:00 ÜZÜLMEZ Mİ İNSAN?.. 01-01-1970 03:00 DEPREMİ UNUTMADAN ZEMİN İYİLEŞTİRMESİ NE ALEMDE? 01-01-1970 03:00 SOLUK BENİZLİ KENT 01-01-1970 03:00 HAYATIMIZ BAHİS 01-01-1970 03:00 NEDEN DÜŞTÜK BİZ BU HALE?.. 01-01-1970 03:00 ÇOK ÖNEMLİDİR ÖNDE DURMAK… 01-01-1970 03:00 AVM’DEN BBB OLUR MU? 01-01-1970 03:00 BİR KARARIN “DAYANILMAZ” HİKAYESİ…. 01-01-1970 03:00 ALLASEN ŞU YOLA Bİ ÇARE!.. 01-01-1970 03:00 KİTABA AKIN 01-01-1970 03:00 GÜNDEME BAK; ÇAY SÖYLE! 01-01-1970 03:00 ÇİLE BÜLBÜLÜM ÇİLE… 01-01-1970 03:00 SANA GELİRLER(SE)…. SEN DE GİDERSİN ELBETTE… 01-01-1970 03:00 TEK AVM’N OLURSA…. ESANS DA KOKAR HALİYLE! 01-01-1970 03:00 KIŞ İŞKENCESİNE ADIM ADIM 01-01-1970 03:00 169 YENİ DOKTOR 01-01-1970 03:00 BÜTÜN RENKLER AYNI HIZLA…. 01-01-1970 03:00 KÜÇÜK KÜÇÜK BELEDİYESEL HAREKETLER BUNLAR 01-01-1970 03:00 BAKAN OLMAK 01-01-1970 03:00 NE ANLATACAK HOCA?.. 01-01-1970 03:00 SINDIRGI 01-01-1970 03:00 EY SİYASET TİYATROSU… 01-01-1970 03:00 ADINI SİZ KOYUN! 01-01-1970 03:00 MİDİLLİ 01-01-1970 03:00 NE İSA’YA NE MUSA’YA… 01-01-1970 03:00 VERİM VE REKOLTE ARTACAKMIŞ… 01-01-1970 03:00 BAK KEYFİNE YAN GEL DE YAT! 01-01-1970 03:00 BİNA ÇÜRÜDÜ GİTTİ AMA ADI KALDI YAY/ADA! 01-01-1970 03:00 BİLE BİLE LADESLER SERİSİ… 01-01-1970 03:00 BALIKESİR YOLLARI ÇILDIRTIR ADAMI…. 01-01-1970 03:00 YAR BANA BİR “YÜKSELTİLMİŞ YAYA GEÇİDİİİ”….. 01-01-1970 03:00 65 YAŞ-80 YAŞ 01-01-1970 03:00 BEDEN EĞİTİMİ FAYDASIZMIŞMIŞMIŞ 01-01-1970 03:00 GERİ DÖNÜŞÜM GERİ GELSİN 01-01-1970 03:00 KÖYLÜ MECLİS’E ALINMADI YA… 01-01-1970 03:00 BİLİM VARSA KAZANIRSIN… 01-01-1970 03:00 KENT RIZASI İÇİN BİRAZ ASFALT! 01-01-1970 03:00 BİR O YANA, BİR BU YANA; YAY/ADA, AMAN NE ALA! 01-01-1970 03:00 KÖRFEZ ÇIKIŞI FELÇ 01-01-1970 03:00 ALACAĞINA ŞAHİN, BORCUNA KAPLUMBAĞA 01-01-1970 03:00 GEBERDİ, ÖYLE Mİ?! 01-01-1970 03:00 ŞEHİRLERİN ELİNDEN TUTANLAR…. 01-01-1970 03:00 ALGI HER ŞEY MİDİR, HİÇBİR ŞEY Mİ? 01-01-1970 03:00 BİRİNCİ YIL 01-01-1970 03:00 YANDAŞ MEDYA….MUHALİF MEDYA…. 01-01-1970 03:00 YAŞLANIYOR TÜRKİYE… 01-01-1970 03:00 HEPİMİZ AYNI GEMİDEYSEK… 01-01-1970 03:00 VER MEHTERİ! 01-01-1970 03:00 DOĞAL OLAN NORMAL KALDI MI Kİ? 01-01-1970 03:00 GERİ DÖNÜŞÜM, İZMARİT ve ATMA HAREKETİ! 01-01-1970 03:00 MIZRAK ÇARPMASI… 01-01-1970 03:00 TOZ DUMAN… 01-01-1970 03:00 TRAFİKTEN DAHA DELİRTİCİ OLAN… 01-01-1970 03:00 TUTUKLAMA 01-01-1970 03:00 SANA AĞLAYAN KİMDİ? 01-01-1970 03:00 BAYRAM İKRAMİYESİ 01-01-1970 03:00 KADIN 01-01-1970 03:00 AKIL ÇIKMIŞ BAŞTAN… 01-01-1970 03:00 ÖL DE ÖLEM! 01-01-1970 03:00 SATMIYOR, SATMIYOR, SATAMIYOR…. 01-01-1970 03:00 HALKÇI BELEDİYECİLİK SÜPER AMA…. 01-01-1970 03:00 10 NUMARA KENT 01-01-1970 03:00 TRAFİĞİN KABUS HALİ… 01-01-1970 03:00 “GÜL DÖKTÜM YOLLARINA..” (!) 01-01-1970 03:00 HİÇBİR ŞEYE HAZIR DEĞİLKEN HAZIRMIŞ GİBİ YAPMAK… 01-01-1970 03:00 ELİ KALEME GİTMİYOR İNSANIN… 01-01-1970 03:00 ÇÜRÜDÜ İLK AVM…. 01-01-1970 03:00 SU GİBİ AZİZ OL BALIKESİR 01-01-1970 03:00 AMERİKAN KÜLLİYESİ 01-01-1970 03:00 YOKKEN BİLGİLİYDİK… 01-01-1970 03:00 YENİ PARADİGMA 01-01-1970 03:00 MUTSUZ İNSANLAR ÜLKESİ 01-01-1970 03:00 ŞEHRİ AÇAN TARİHE GEÇER… 01-01-1970 03:00 “YATARI” VARMIŞ! 01-01-1970 03:00 DRAMATİK VİZE 01-01-1970 03:00 SAÇMALAMA ÖZGÜRLÜĞÜ 01-01-1970 03:00 KÖY BİTERSE.. 01-01-1970 03:00 ÜNİVERSİTE HASTANESİ DÖKÜLÜRKEN… 01-01-1970 03:00 GAZETECİ DÖVÜLMESİNİN NEFESSİZ SEYİR KEYFİ 01-01-1970 03:00 ÇİVİ YAZISINA DÖNÜŞ 01-01-1970 03:00 SENEGAL’LE ANLAŞTIK 01-01-1970 03:00 ENDEKSLERE KIZAN KIZANA... 01-01-1970 03:00 AFİYET OLSUN… 01-01-1970 03:00 GÜNEŞ DE PARLIYOR BE YAV!... 01-01-1970 03:00 EVLERE ŞENLİK ADLİYE! 01-01-1970 03:00 VERGİ CİNNETİ 01-01-1970 03:00 CUMHUR: HALK 01-01-1970 03:00 BASININ DAYANILMAZ HAFİFLİĞİ Mİ YOKSA; GAZETE OKUR MU BAŞKANLAR? 01-01-1970 03:00 SIKIYSA AT! 01-01-1970 03:00 CHERRY GELSE Bİ; TİYATRO DA GELİR VALLAHİ! 01-01-1970 03:00 NELER OLUYOR BİZE?.. 01-01-1970 03:00 YOL’SAL VE TRAFİK’SEL HALLER BUNLAR… 01-01-1970 03:00 EN ÇOK VERGİ VERENLER 01-01-1970 03:00 SUÇLU, HAKSIZ, BORÇLU OL… MUTLU KAL… 01-01-1970 03:00 BALBİS, BALMOT, BALOTO 01-01-1970 03:00 ŞAKŞAKÇI PR BÜLTENİ Mİ OLSUN BASIN? 01-01-1970 03:00 OKULDA PASPAS 01-01-1970 03:00 SİYAH… BEYAZ… 01-01-1970 03:00 “DELİ SAÇMASI” MI? 01-01-1970 03:00 HEPİMİZ NARİN’İZ ASLINDA… 01-01-1970 03:00 PARALİMPİK LİYAKAT VE EĞİTİMİN AMACI 01-01-1970 03:00 VAROŞ KENT VE SİLUET 01-01-1970 03:00 ŞAKA GİBİSİN BALIKESİR! 01-01-1970 03:00 MOTOR KENT 01-01-1970 03:00 UÇ UÇ BÖCEĞİM… SÖZ SANA… 01-01-1970 03:00 OKURDAN GELEN “S.O.S. BALIKESİR…” 01-01-1970 03:00 NE ZORDUR BİR KASİS VE KAPAN… 01-01-1970 03:00 FECAAT OLİMPİYAT… 01-01-1970 03:00 INSTAGRAM’A OLAN HASSASİYET DİĞERLERİNE NİYE YOK? 01-01-1970 03:00 FER’SİZLİKTEN ŞİKAYET EDEN KENTLİ 01-01-1970 03:00 FER’SİZ ŞEHİR… 01-01-1970 03:00 AÇ KAPA INSTAGRAM... 01-01-1970 03:00 YENİLENEBİLİR 01-01-1970 03:00 BİK KAPANDI, VEKİLLER BİLİYOR MU?.. 01-01-1970 03:00 YAP JEOPARK, OLSUN ÇÖP PARK 01-01-1970 03:00 İSTENSE…. 01-01-1970 03:00 BALBUCKS’DAN ONON’A… 01-01-1970 03:00 MÜŞERREF YIRCALI 01-01-1970 03:00 KENT MEYDANLI BÜYÜK HAYALLER… UFAK TEFEK KÜÇÜK ŞEYLER…. 01-01-1970 03:00 HELİKOPTER SESİYLE UYANMAK… 01-01-1970 03:00 YİNE GELDİ Mİ ADLİ TATİL? 01-01-1970 03:00 İKİNCİ ÖĞRETİM NİYE KALKTI? 01-01-1970 03:00 15 TEMMUZ 01-01-1970 03:00 SEN NEYMİŞSİN COCA COLA? 01-01-1970 03:00 BİR KASİS YAPMAK DEVEYE HENDEK ATLATMAKTAN ZORDUR 01-01-1970 03:00 AVLU’DA OLAY VAR! 01-01-1970 03:00 COSMIC SAVE 01-01-1970 03:00 HAMAMI FAALİYETE GEÇİRSELER DAHA MAKBUL! 01-01-1970 03:00 BÜTÜN KÜÇÜK ESNAF AYNI HIZLA BATIYORDU…. 01-01-1970 03:00 YAY/ADA YAYLAYA MI ÇIKTI?.. 01-01-1970 03:00 NEREDEN BAKARSAN BAK HABERDİR AMA…. 01-01-1970 03:00 DAHA İYİ BİR….. 01-01-1970 03:00 BASIN ve HUKUK ZAFERİ! 01-01-1970 03:00 AYNA AYNA SÖYLE BANA... 01-01-1970 03:00 ÇOK ÖNEMLİDİR TUVALET…. 01-01-1970 03:00